Novi svet na brdu od smeća – šta se dešava sa bačenim vinskim bocama?

Ne bi ni pomislili, ali u procesu proizvodnje vina pedeset odsto karbonskog otiska je posledica proizvodnje i transporta vinskih boca. Pored toga, od svih staklenih ambalaža koje se bacaju u domaćinstvima, 50 odsto čine vinske boce. To znači oko 15 milijardi bačenih boca godišnje.
Novi svet na brdu od smeća – šta se dešava sa bačenim vinskim bocama?

Reciklaža jedne tone stakla štedi oko 40 odsto energije i 50 odsto vode potrebne za proizvodnju nove staklene ambalaže, dok se zagađenje vazduha smanjuje za oko 20 procenata. Dok se u Evropskoj uniji u proseku reciklira 70 odsto staklene ambalaže, u Srbiji je to oko 45 odsto. Sve više se govori o reciklaži vinskih boca, čak i o mogućoj zameni kao alternativi, međutim najrealnije rešenje može biti, da sa trenutno najtežih boca pređe na lake boce. Bordeaux Wine Association takođe zagovara put niske emisije ugljenika za proizvodnju boca vina iz perspektive zaštite okoline. Predlažu da težina boce ne prelazi 265 grama.

Ohrabrujuća inicijativa pokrenuta je i u Njujorku, gde jedan preduzetnik prodaje boce sa svojim oznakama vinarima, a konzumenti te flaše mogu da vrate na određenim lokacijama. Drugo preduzeće ih pokupi i dezinfikuje, pa su boce odmah spremne da se u njima ponovo nađe vino. Saradnja je krenula sa 50 vinarija, a još stotinak njih žele da postanu deo projekta. Naravno i ova inicijativa je krenula “odozdo”, jer u svetu nema nijedne zemlje gde bi se, sem velikih reči i floskula, neko ozbiljno pozabavio temom zaštite životne sredine i doneo ozbiljne oduke. Sve to nije u skladu sa kapitalizmom i sa velikim igračima, koji su zainteresovani za prodaju što vodi ka neobuzdanoj potrošnji i bacanju.

Interesantan podatak: najveća boca vina je izložena u restoranu u Australiji – 1590 litara, prazna je 770 kilograma. Srećom to neće postati trend u svetu.

 

Novi svet na brdu od smeća – šta se dešava sa bačenim vinskim bocama?
Novi svet na brdu od smeća – šta se dešava sa bačenim vinskim bocama?

Što se tiče težine vinskih boca, istina, još je malo tih vinarija koje obraćaju pažnju na ovu dimenziju zaštite životne sredine, ipak tema postaje sve važnija. Većina kvalitetnih vina se plasira na tržište u bocama 600-900gr teškim (prazne boce). Ove boce takođe su 750 ml, kao što su boce od 430 grama. Važno je napomenuti, da težina boce nema nikakvog uticaja na kvalitet vina. Razlog zbog čega se vinarije odlučuju za teže boce jeste psihologija potrošača koja spaja teže boce sa boljim kvalitetom. Veće i teže boce ujedno nam “govore” da je i količina u njoj veća. Kupac oseća da dobija više za svoj novac, u lepšoj, većoj boci. Obično je kupac spreman da plati i duplu sumu za veću, težu bocu, nego što je to koštalo vinara. Pitanje jeste, šta bi bio okidač, da se i vinar i kupac predomisle i počnu drugačije da razmišljaju?

Prvenstveno to bi trebalo da bude odgovornost prema ekosistemu naše planete. Proivodnja lakih boca umanjuje emisiju ugljenika za 50 odsto, transport praznih boca takođe za 50 odsto, dok punjenih za 30 odsto. U Francuskoj su vinari koji proizvode naturalna, biodinamična i organska vina pokrenuli inicijativu da se pređe na lake boce, koje imaju i zaštitni znak, a ujedno zbog svega toga postaje važan momenat za svesne kupce. Ozbiljna promena po ovom pitanju se može očekivati kada se vinari, distributeri i kupci budu zajedno zalagali za zaštitu životne sredine, pa i kad je u pitanju vinska boca.

U Srbiji među vinarima pionir po pitanju zamene starih, težih boca je Oskar Maurer, ko je već 2003 godine izabrao lakše boce, a od 2021 godine 100% od svojih vina puni u boce težine 430 grama, koje imaju najmanji negativni uticaj na životnu sredinu. Mladen Vujić u MV vinariji, i McCulloch (McC) vinarija odabrali su boce od 500 grama, ali i ostali naturalni, biodinamični i organski vinari su učinili prve korake u zameni težih boca. Da bi spasili našu planetu svaki procenat je važan, dok 30-50% neprocenjivo puno znači. Nadamo se da će ubrzo i ostale vinarije krenuti njihovim stopama.

Piše: Viktor Bori

Koristimo kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa, pružanje funkcija društvenih medija i analiziranje saobraćaja.
Koristimo kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa.